$å mycket pengar..

Hej allihopa!
~

Mjo,nu har jag blivit lite fundersam igen.

Det är nämligen så att "postkodlotteriet" har varit i mitt län, på Gotland, och därför har det varit många diskussioner i både tidningen och i skolan.
En person, Märta heter hon, vann 37 miljoner kr på detta postkodlotteri.

Det får mig att tänka på vissa saker, bl.a varför EN människa skall få så mycket pengar för?
Jag hörde någonstans att en vanlig svensson-människa behöver ca 2 miljoner för att betala av skulder osv.
Så varför just denna stora siffra? Varför skall en lycklig person få detta? Varför inte ta ned siffran och ge till mer personer? Det är ju oerhört mycket pengar!!

Om (omomom) jag hade vunnit, så hade jag rentutav fått ångest, mest pga att jag skulle tänka "Varför jag? Varför skall jag få så mycket pengar när det finns fler som behöver det mer?"

Inte alla, men de flesta antar jag blir lata av pengar. Eller blir galna för den delen.
Om dom nu är ekonomiskt oberoende så har dom ju en massa tid till annat, bl.a ideéllt arbete.
Är det ingen som tänker "Nu när jag har haft tur kan jag dela den lilla lycka genom att hjälpa andra" ?
Blir man ego av att vinna så mycket pengar?



Slutligen:
OM jag nu hade vunnit så mycket pengar hade (som nog alla andra) köpt lite kloka kläder, sparat pengar till körkort, en NORMALT stor bostad (inte en skitstor villa med massa rum jag inte behöver), osv osv

SAMT börjat med ideéllt arbete, kanske jobba på ett härbärge, hjälpa hemlösa? Jag skulle ju ha all tid i världen till att göra det. Jag tror också jag skulle bli väldigt rastlös av att inte behöva göra något, jag är en sådan människa som behöver rutiner. Visst, som alla andra tonåringar sover jag till 12 på lördagar, men det finns ju en anledning som heter "skola" inblandad.

OCH så hade jag skänkt lite pengar. Låter klichée, visst, men varför skall jag ha alla dessa pengar när jag redan har tak över huvudet, mat på bordet, och en säng att sova i? Sådana tankar "Varför skall jag ha pengar för?" skulle nog återuppkomma.
Herregud, jag kan knappt ta emot presenter av min svärmor utan att fråga "men vad vill du ha då?" :P
Jag kanske skulle åka ned till sydafrika med massamassamassa konserver (för dom är ju billiga XD) och ge ut till folk som behöver.
Varför inte göra som på ett visst program (kommer inte ihåg vad det heter) åka till en annan stad, leva där i ett vanligt hem, träffa folk och ge bort det till dom som verkligen behöver?

Jag säger inte att man som "rik" har en skyldighet att ge bort alla pengar, jag menar bara att världen skulle nog se lite bättre ut om alla inte var så egotrippade och gav bort en liten summa till behövande.

För dom har ju pengar till det, och därför makten..

.. eller?

Avslutningsvis klistrar jag in denna låt med DLK

/>
puss&kram

Kommentarer
Postat av: Ann-Louise Strandlund

Hej gumsan! Jadu sådana tankar kan jag också ha lite då och då. Jag får sådan lust att bjuda hem någon hemlös över julen.

Ja du är ingen tjej som har ett ha begär precis. ;) Du blir så förlägen när man vill köpa present till dig. Kramisar på dig!

2011-01-19 @ 20:11:55
URL: http://ann-louisestrandlund.blogspot.com
Postat av: piggy

Märta vadå vet man ca ålder på henne? :O :O

2011-01-23 @ 20:23:28
URL: http://piggy.devote.se
Postat av: trassel

Hon är väl runt 60-70 tror jag o: vettefan vad hon heter i efternamn. Vadårå, skall du råna henne? ;)

2011-01-26 @ 19:27:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0