PTSD

 
 
"Även om människan besitter en fantastisk förmåga till återhämtning, kan ibland intryck från en livshotande händelse präglas starkt men fragmenterat, så att minnen, tankar och rädslor inte släpper sitt grepp trots att månader eller år har förflutit. När man har svårt att få sitt liv att åter fungera efter en svår händelse på grund av påträngande minnen, mardrömmar och rädsla, kan man ha drabbats av posttraumatiskt stressyndrom."
 

Tydligen tror min psykolog att jag har PTSD då hon sagt att det vi pratat om påminner till 95% om det.
Därför skall jag genomgå en utredning av frågor etc. för att se om jag har den diagnosen. Och, i såfall, fortsätta med min KBT-terapi, fast i en liten annan riktning.
Det känns lite omvälvande, men skönt, då det svarar en hel del på mina frågor om mig själv och varför jag beter mig på ett visst sätt.
Men det får mig också att påminna mig själv om den där händelsen som jag inte vill tänka på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0